Filmaftner 2023

Ny Kirkevejledning

Filmaftener i samarbejde med Kastrup Sogn.

Der vises film i Biograf Cafeen. Bagefter er der spisning hhv. på Færgegårdsvej 3 og i Kastrup præstegård.

Arrangementet begynder kl. 16, hvor vi mødes i biografen. Vi slutter ca. kl.20-20.30.

Tilmelding er nødvendig, der sker på kirkens hjemmeside via tilmelidngslink. Det koster 100 kr. at deltage.

Beløbet dækker biografbillet, middag, kaffe og kage.

Onsdag d. 27. september

Der vises den irske film "The quiet girl" fra 2022, som er den først irsk-sprogede film, der har opnået en Oscar-nominering. Instruktør bag filmen er: Colm Bairéad.

Cáit er en forsagt pige, der forsvinder i larmen fra sine mange søskende i en fattig landbofamilie i 1980’ernes Irland. Da hendes mor igen bliver gravid, er der hverken menneskeligt eller økonomisk overskud til alle børn. Forældrene beslutter at sende Cáit i sommerpleje hos morens kusine og dennes mand. Her lærer Caít. hvordan det føles at blive mødt med forståelse og kærlighed, men da en familie- hemmelighed afsløres for hende, mærker hun samtidig, hvor skrøbeligt det hele er.

The Quiet Girl lader os opleve de voksnes smerte, hemmeligheder og intriger fra en niåriges perspektiv. Det er en følsom og omhyggelig film, hvor man mærker omtanken i alt fra det tekniske over scenografi og kostumer til de få, men velvalgte replikker.

Filmen bygger på Claire Keegans kortroman: "Omsorg."

Tirsdag d. 21. november

Der vises den irske film ‘The Banshees of Inisherin’. Filmen er instrueret af Martin McDonagh og er fra 2023. Den vandt Golden Globes for blandt andet bedste komedie og har fået ni Oscar-nomineringer.

Filmen udspiller sig på en lille irsk ø, hvor to livslange venner står i en ubekvem situation, eftersom en af dem ikke længere ønsker at fastholde relationen. Helt uventet bryder han venskabet, hvilket får skræmmende konsekvenser for dem begge.

I hovedrollerne finder man de irske stjerner Colin Farrell, Brendan Gleeson og Barry Keoghan.

Filmen beskrives som ”Et sorthumoristisk og åndeløst smukt mesterværk.”